Терміни франчайзингу

У цій статті ви знайдете значення всіх термінів, що використовуються у франчайзингу


Франчайзинг (Franchising) – система тривалих договірних відносин та співпраці між франчайзером (продавцем) та франчайзі (покупцем). Об'єктом договірних відносин, як ви могли зрозуміти, є франшиза.


Франшиза (Franchise) – право використання відомої розкрученої торгової марки (бренду), а також усіх бізнес-технологій, що належать даному бренду, включаючи технології виробництва товару або надання послуг, систему продажів, маркетингові та піар-технології та рекламну підтримку, які франчайзі набуває у франчайзер. У деяких випадках термін «франшиза» дорівнює терміну «франчайзинг» і означає всю систему відносин між продавцем і покупцем даного комплексу благ.


Франчайзер (франчайзер, франшизодавець, Franchiser) - продавець франшизи та ексклюзивних прав на неї. Як правило, це відома компанія (індивідуальний підприємець або юридична особа), що має запатентований товарний знак та вагому ділову репутацію, яка є впевненим та досвідченим гравцем цього ринкового сегмента.


Франчайзі (Franchisee) – покупець франшизи (індивідуальний підприємець або юридична особа), яка набуває у відомої компанії право вести свою діяльність під її брендом та використовувати всі розробки та технології франчайзера, а також користуватися його рекламною та іншою підтримкою.


Що входить у франчайзинговий пакет


Пакет франшизи (франчайзинговий пакет, іноді франшиза, Franchise Package, Franchise Program) - все, що надає франчайзер франчайзі за договором, що укладається. Список входить у франчайзинговий пакет залежить від фірми, яка цю франшизу продає, але повністю прописується у договорі.


Від того, наскільки якісно розроблений франчайзинговий пакет, залежить кінцева вартість франшизи, тому його опрацювання є одним із ключових етапів не лише підготовки франшизи до продажу, а й створення іміджу бренду. Франчайзинговий пакет включає такі позиції, як бренд-бук, комплект правових документів, що регулюють користування брендом та технологіями, політика франчайзера та практичне покрокове керівництво з управління франчайзинговим підприємством.


Бренд-бук (Brand book) – це документ, який регламентує всі аспекти просування нової компанії та позиціювання законного представника відомого бренду на ринку. Він необхідний ефективного просування франчайзера, і навіть у тому, щоб покупець франшизи не порушив за незнанням франчайзинговий договір, неправильно використовуючи товарний знак свого франчайзера.


У бренд-буку прописані такі деталі піар-компанії як фірмовий стиль бренду, тактика позиціонування бренду та концепція його просування, внутрішня концепція комунікації, а також докладний опис цільової аудиторії компанії.


Інтелектуальна власність (Intellectual Property) – закріплене законом виключне право використання автором плодів своєї інтелектуальної діяльності (засобів індивідуалізації) та розпорядження цими результатами. Сторонні особи можуть використовувати інтелектуальну власність автора лише за наявності дозволу правовласника.


Торгова марка (товарний знак, Trademark) – це знак, яким товари або послуги відрізняються один від одного. Торгова марка закріплюється на законодавчому рівні. Торговим знаком можуть бути образотворчі елементи, а також слова чи цифри.


Перелік обладнання – список необхідних реалізації бізнесу в рамках франчайзингу приладів і технологій.


Дизайн-проект приміщення – архітектурний проект точки продажу, або приміщення, де буде реалізовано концепцію фірми. Містить повний опис того, як має виглядати приміщення з технічної та візуальної точки зору.


Інструкція (керівництво) для франчайзі – зведення норм і правил, які визначають поведінку та політику франчайзі у тій чи іншій ситуації, включаючи нестандартні моменти. Цей документ є доповненням до навчання, яке проходить покупець франшизи. Інструкція для франчайзі необхідна для того, щоб покупець франшизи повністю вписувався у спільну бізнес-модель бренду. Франачайзі зобов'язується виконувати всі вимоги та розпорядження інструкції, тому що від цього залежить успішність розвитку його бізнесу і всієї франчайзингової мережі в цілому.


В інструкцію може входити:


Час роботи точки


Список необхідних посад та їх інструкції, що описують обов'язки та відповідальність


Дисципліна працівників


Вимоги безпеки


Стандарти якості продукції чи послуги


Процедура прийняття скарг


Звітність, що описує стандарти інформації, діловодства та бухгалтерської звітності.


Вимоги щодо використання товарного знаку


Список актів та документів, з якими має ознайомитись франчайзі.


До переліку можуть входити інші параметри, що регламентують роботу франчайзі


Корпоративний стиль – візуальний образ компанії, що допомагає ідентифікувати серед інших учасників ринку. Це можуть бути візуальні принципи оформлення приміщень, використання конкретного поєднання кольорів та символів у логотипі, оформлення продукції, форми співробітників тощо.


Корпоративний стиль називають айдентикою компанії (corporate id). Мета айдентики – забезпечити впізнаваність компанії серед потенційних клієнтів, підвищити ефективність маркетингових заходів, створити конкретний образ та прив'язати щодо нього ставлення аудиторії.


Послуги франчайзера для франчайзі (Franchiser's Services for Franchisee) – комплекс послуг, що надаються франчайзером за умовами договору та спрямованими на відкриття точки франчайзі, а також її подальше функціонування в рамках договору. Послуги прописуються окремо. Це можуть бути послуги технічної підтримки, консультації, навчання персоналу, аудиту, постачання товарів у термін тощо.


Види франчайзингу


Прямий франчайзинг (Direct-unit Franchising) – найвигідніша форма взаємодії між покупцем і продавцем франшизи, за якої франчайзі набуває права користування брендом та бізнес-технології безпосередньо у франчайзера, без залучення посередників. Франчайзер у такому разі має можливість провести попередній моніторинг ринку в даному регіоні та оцінити перспективи розвитку тут свого бізнесу, а франчайзі – отримує вагомішу підтримку від власника бренду.


Генеральна франшиза (майстер-франшиза, Master Franchise) – ексклюзивне право представництва відомої компанії на певній території. Непоодинокі випадки, коли майстер-франшизи купуються для використання на території цілої країни або навіть кількох країн. При покупці генеральної франшизи можливий варіант, у якому франчайзі сам зможе виступати у ролі продавця, тобто стати субфранчайзером та продавати субліцензії (франшизи іншим підприємцям у межах обумовленої території). Субфранчайзер також називають носієм майстерної ліцензії.


Субфранчайзинг (Subfranchising) - форма організації бізнесу, характерна для тих випадків, коли франчайзі набуває генеральної франшизи (див. вище) і стає носієм майстерної ліцензії. Майстерня ліцензія дає субфранчайзеру ексклюзивне право продавати в обумовленому регіоні (або країні) субфраншизи, тобто розповсюджувати право користування брендом та бізнес-технологіями своєї компанії серед інших підприємців.


Субфранчайзер (Subfranchiser) – також називається генеральним франчайзі (Master Franchisee) – особа, яка працює за договором майстер-франшизи, що має виняткові права на роботу на конкретній території (найчастіше – країни).


Субфранчайзі (Subfranchisee) – особа, яка укладає договір із фірмою, що працює у свою чергу за договором франчайзингу.


Товарний франчайзинг - також має назви збутової франчайзинг, франчайзинг першої хвилі, франчайзинг продукту та імені (Product Distribution Franchising, Product and Name Franchising) - специфічна форма франчайзингу, що дає покупцю франшизи право на продаж певного товару або групи товарів. При цій організаційній схемі у ролі франчайзера можуть виступати як компанії, що безпосередньо виробляють зазначені товари, так і оптові торгові компанії, які здійснюють закупівлі великим оптом за вигідними цінами у різних постачальників. Компанія-франчайзер повинна обов'язково мати патент на свій бренд та володіти ефективними прийомами формування асортименту продукції та управління цим асортиментом.


Виробничий франчайзинг (production franchising) – специфічна форма франчайзингу, яка дає покупцю франшизи виключне право на виробництво певної продукції на зазначеній території під відомим товарним знаком та з використанням вихідних матеріалів, виробничих технологій та розробок, які є інтелектуальною власністю власників бренду.


Сервісний франчайзинг (service franchising) – специфічна форма франчайзингу, у якій покупець франшизи отримує декларація про відкриття сервісної точки, яка надає споживачам будь-які послуги з технологіям правовласника і його торгової маркою. Прикладами сервісного франчайзингу є кафе та ресторани, точки швидкого харчування, автомийки та автосервіси, салони краси, освітні заклади, навчальні центри, клініки та ін.


Франчайзинг розподілу (дистрибуції) – специфічна форма франчайзингу. При якій покупець франшизи отримує право на продаж певних товарів або надання певних послуг із використанням бренду свого франчайзера на вказаній території. Відмінною особливістю франчайзингу розподілу є те, що франчайзі зобов'язується дотримуватись корпоративних вимог компанії-франчайзера: обслуговування клієнтів з дотриманням стандартів бренду, оформлення магазину (офісу, точки, салону тощо) у певному стилі, підтримка зазначеного асортименту продукції тощо . Як правило, ці вимоги мають на меті підтримувати репутацію та імідж відомого бренду на належному рівні, проте водночас дотримання суворих стандартів вигідно і самому підприємцю-франчайзі, оскільки покращує насамперед його власну репутацію.

Франчайзинг бізнес-формату або діловий франчайзинг (Business Format Franchising) – форма відносин між франчайзером та франчайзі, при якому покупець франшизи набуває повного комплексу благ: право на користування брендом, право на відкриття свого виробництва на певній території, право на користування всіма бізнес-технологіями та накопиченим досвідом свого франчайзера, а також право на надання інструкцій, навчання та всебічної підтримки від франчайзера. Замість перерахованих вище благ франчайзі зобов'язується чітко дотримуватися корпоративного стилю компанії і вести свою діяльність строго в рамках формату франшизного підприємства. Оплата виявляється у перерахуванні франчайзеру одноразового паушального внеску (див. нижче) та щомісячних роялті (див. нижче).


Індивідуальний (прямий) франчайзинг – форма організації відносин між франчайзером та франчайзі, за якої підприємець набуває виняткового права на відкриття одного франшизного підприємства на певній території з використанням бренду франчайзера та його технологій.


Районний франчайзинг - форма відносин між франчайзером і франчайзі, при якій покупець отримує у своє відання певну територію. На якій він має право розвивати мережу франшизних підприємств (тобто даний підприємець стає франшизодавцем-субфранчайзером). Підприємці, які купили франшизу у субфранчайзера перераховують паушальні внески та роялті безпосередньо йому, а він, у свою чергу, перераховує головному франчайзеру певний відсоток від цих виплат. Для відомих брендів дана форма ведення бізнесу вигідна тим, що допомагає контролювати цю територію.


Розвиток території (району) – форма організації відносин між франчайзером та франчайзі, при якій покупець стає інвестором певної території та отримує право укладати з іншими підприємцями договори на продаж франшиз від імені бренду, що представляється (при цьому інвестор не має права продавати субфраншизи, тобто укладати договори від свого імені). Паушальні внески та роялті підприємці-франчайзери перераховують безпосередньо головну компанію.


Регіональне представництво – варіант розвитку відносин між франчайзером та досвідченим франчайзі, що має своє франшизне підприємство на певній території. Регіональний представник-франчайзі отримує право продавати франшизи іншим підприємцям, які також ведуть свою діяльність на певній території.


Конверсійний франчайзинг - також називається дочірнім (Conversion Franchising) - спосіб розширення мережі франчайзерів відомого бренду, при якому вже діюче підприємство, що раніше функціонувало в автономному режимі, втрачає свою незалежність і стає частиною великої компанії, отримуючи при цьому права користування брендом та інші блага франчайзингу.


Комбінований франчайзинг (Combination Franchising) - так звана "франшиза всередині франшизи" - зв'язок між декількома послугами або іншими об'єктами франчайзингу в одному приміщенні, або в рамках однієї фірми.


Монобрендові франшизи - франшизи, діяльність яких чітко пов'язана на роботі з одним постачальником або виробником.


Мультибрендові франшизи - франшизи, які можуть вести діяльність, використовуючи послуги та товари різних виробників та постачальників. Мають більше переваг та менше ризиків у порівнянні з монобрендовими.


Орендна (лізингова) франшиза – форма співпраці, за якої франчайзер здає в оренду (лізинг) франчайзі франчайзингову точку за певну плату.


М'який франчайзинг - від англійської Soft Franchising. Форма франчайзингових відносин, у якій відсутня початковий платіж.


Платежі та договори


Початковий – також вступний, паушальний, фіксований внесок (Franchise Fee, Up-front, Front-end, Initial, Fixed) – одноразова плата, яку покупець франшизи перераховує франчайзеру за право вести певну діяльність на обумовленій території, користування його брендом, бізнес-технологіями та діловою підтримкою.


Роялті (Royalty) - виплати з боку франчайзі, що відбуваються згідно з договором франчайзингу, найчастіше з певною періодичністю (раз на місяць). Суть роялті – оплата за використання товарного знаку, бренду, технологій та іншого, зокрема компенсація витрат франчайзера на супровід франчайзі. Можливо фіксованою сумою, чи відсотком із прибутку.


Рекламні відрахування (плата, пай, Advertising fee) - компенсація з боку франчайзі витрат франчайзера на загальну для всієї мережі рекламу та маркетингові акції.


Інвестиції - сума, яка буде потрібна для старту роботи після купівлі франшизи. Вона розраховується виходячи з того, які кошти знадобляться на повну організацію робочого процесу з франшизи – закупівлю обладнання, його встановлення, закупівлю матеріалів та сировини, оформлення приміщення, наймання працівників, отримання необхідних дозволів, виплату оренди та інше, що може знадобитися для початку діяльності.


Інвестиції розраховуються окремо у кожному конкретному випадку. Але часто при продажу франшизи франчайзер вказує розмір необхідних інвестицій, взявши за основу мінімально-можливі витрати, або взагалі включивши лише паушальний внесок. Тому до покупки франчайзі має звернути на цей пункт особливу увагу. Важливо розуміти, скільки грошей потрібно вже після оплати паушального внеску.


Стартова ціна франшизи - сума, яка складатиметься з усіх витрачених на запуск справи за франшизою фінансових вкладень до моменту отримання прибутку. Сюди буде і паушальний внесок, і перші платежі роялті, і інвестиції на запуск та інші витрати. Оскільки це найбільша сума, у комерційних пропозиціях від франчайзерів її знайти. Але вираховуватись вона має до підписання договору про купівлю.


Оборот франшизи – сума, одержувана від всіх товарів та послуг франчайзі за конкретний період. Зазвичай роялті береться у відсотках саме від обороту франшизи.


Прибуток франшизи – оборот франшизи за мінусом витрат за діяльність франшизи. Поняття досі чітко не врегульоване, оскільки впливає безліч параметрів. Тому якщо в роботі з франчайзером воно десь фігурує, сторонам варто його завжди уточнювати між собою і на рівні договору.


Франчайзинговий договір (договір комерційної концесії, Franchise Agreement) – документ, який покликаний позначати та регулювати взаємини сторін-учасників франчайзингу. У ньому прописується всі права та обов'язки франчайзі після купівлі франшизи, а також права та обов'язки франчайзера, після продажу франшизи. Також у ньому відбивається фінансова сторона відносин учасників угоди протягом усього дії цього договору.


Додаток до франчайзингового договору (Franchise Agreement Appendix) – окремий від договору документ, який є його частиною. Може містити різні дані - від списку патентів, що надаються франчайзі, до опису дизайн-проекту.


Реєстрація франчайзингового договору (Frinchise Agreement Registration) – процедура на законодавчому рівні, що означає обов'язкову або добровільну реєстрацію в органах, які здійснюють контроль за підприємницькою діяльністю та контроль за дотриманням прав інтелектуальної власності.


Інші терміни

Ребрендінг. Під цим терміном розуміється зміна візуальних та стильових принципів фірми. Приклад - до покупки франшизи, підприємець був зайнятий у тій же сфері, але діяв під своїм найменуванням. Після покупки він може використовувати все обладнання та працю тих самих співробітників, але повинен буде змінити назву, зовнішній стиль оформлення приміщень, вивіску, документацію тощо. Тобто поміняти бренд.


Ліцензія (License) – у сфері франчайзингу означає право на використання чогось – інтелектуальної власності, товарного знаку, ПЗ або ноу-хау.


Невиключна ліцензія (Non-exclusive License) – вона не виключає права продає ліцензію продавати її та іншим учасникам ринку, а також продовжувати користуватися самостійно.


Ноу-хау (know-how) – від англійського know-how (дослівно «знати як», або – секрет виробництва). До поняття відносяться будь-які відомості про результати інтелектуальної діяльності, способи здійснення цієї діяльності, які мають комерційну цінність.


Каталог франшиз - інтернет-ресурс, що є рекламним майданчиком для просування пропозицій фірм, які бажають продати свою франшизу.


Міжнародна рада з франчайзингу (World Franchise Council) – неполітичне об'єднання асоціацій франчайзингу із 40 країн.


Відновлення (продовження, Renewal) – від англійського терміна Renewal. Термін, що означає продовження франчайзингового договору.


Гудвіл - від англійського терміна Goodwill (Image) - також позначається як ділова репутація, або імідж. Це репутація фірми на ринку, а також інші нематеріальні цінності, які є параметрами оцінки фірми для її подальшого продажу.


Етичний кодекс франчайзингу (Code of Ethics) також називається кодекс деонтології. Є офіційним документом міжнародних асоціацій франчайзигу, за яким слідує, що учасники франчайзингових відносин повинні дотримуватися правил «чесної гри».


Точка окупності франчайзера або ефективність роялті (Break-out-Point або Royalty Efficiency) - момент, коли витрати франчайзера на організацію роботи франчайзі починають покриватися прибутками від роялті з усіх франчайзі.


Крім франачайзингових відносин, термін франшиза використовується також і в страховій діяльності, і, наприклад, у кіноіндустрії, де можна говорити про ряд пов'язаних між собою фільмів, і в літературі за тим самим принципом.



Отправить комментарий

0 Комментарии